Skip to content

Stichting IMC Weekendschool bereidt met bevlogen professionals nieuwsgierige kinderen voor op de toekomst

Als kinderen kennismaken met enthousiaste experts uit de meest uiteenlopende vakgebieden krijgen ze de bagage om te worden wie ze willen zijn. Vanuit die overtuiging verzorgt de Stichting IMC Weekendschool al ruim twintig jaar aanvullend en verrijkend onderwijs voor kinderen uit wijken waar dat het hardst nodig is. Cardano steunt dit initiatief sinds 2005.

Dat kinderen die de lessen van de Weekendschool volgen meer zelfvertrouwen en een beter toekomstperspectief krijgen weten de 180 medewerkers en de 7.000 vrijwilligers al lang. Nu laat ook gedegen wetenschappelijk onderzoek zien dat kennismaken met de echte wereld de Weekendschool-kinderen een sociaalemotionele groeispurt geeft ten opzichte van kinderen die die lessen niet volgen, zegt directeur Marion Weijman. “Deze wetenschappelijke monitoring vinden we belangrijk, want er wordt doorgaans niet veel onderzoek gedaan naar dit soort interventies. Nu is een representatieve controlegroep van basisschool- leerlingen onderzocht die fraaie resultaten van onze inspanningen laten zien”, aldus Weijman.

In het weekend leren we echte dingen

Tien vestigingen van het programma IMC Weekendschool in de armste wijken van het land vormen de ruggengraat van de organisatie. Kinderen tussen de tien en veertien jaar oud ontmoeten daar op zondag bevlogen professionals uit vakgebieden als journalistiek, recht, architectuur, techniek, politiek en beeldende kunst. “Kinderen stromen in dit driejarig programma in als ze tien jaar oud zijn. Ze zijn op die leeftijd open en nieuwsgierig. Ze zien die zondagse lessen niet als school. ‘Op school leren we lezen en schrijven, in het weekend leren we echte dingen’, zeggen ze. Daar raken we ze mee, we laten ze nu al ervaren hoe het later kan zijn. Op een ervaringsgerichte manier, waarbij ze alles mogen vragen, ontdekken en proberen.”

Praktijkles in groepen 7 en 8

Vanwege de kosten komen er niet meer weekendscholen bij. “Toch hebben we wel degelijk de ambitie met ons concept meer kinderen te bereiken. Dat doen we met ons programma IMC Basis, dat onze filosofie integreert in het basisonderwijs. We zagen daar de kansen liggen maar kregen ook het verzoek vanuit het onderwijsveld om een programma te ontwikkelen waarmee we die integratie konden realiseren. Gedurende een halve dag per week geven gastdocenten in de groepen 7 en 8 praktijkles. Dit tweejarig curriculum geven we inmiddels op 37 basisscholen en dat aantal groeit volgend schooljaar naar vijftig. In totaal telt Nederland 350 basisscholen die qua leerlingengewicht en achterstandswijken voldoen aan onze voorwaarden om in aanmerking te komen. Daarmee is IMC Basis onze groeipijler.”

Nieuw beeld van kinderen en hun ontwikkeling

Het programma IMC Basis heeft veel meerwaarde voor de reguliere leerkrachten van de groepen 7 en 8, zegt Weijman. “Dat ene dagdeel van de praktijkmensen werkt door in de rest van de week en geeft meer context. Als je bijvoorbeeld praktijkles over architectuur hebt gehad kun je dat integreren in de rekenles of het jargon toepassen in dictee. De leerkrachten maken zelf mooie verbindingen. Ze staan al onder grote druk en kunnen zelf niet veel tijd in voorbereiding stoppen. Wij ontzorgen de scholen met aanvullend onderwijs. Bovendien gaan leerkrachten opeens op een heel andere manier naar hun leerlingen kijken. Kinderen die de hele week moeilijk te betrekken zijn bij de lessen staan nu ineens vooraan. Dat geeft een nieuw beeld van de kinderen en hun ontwikkeling.”

Reguliere systeem is erg diplomagericht

Weijman heeft er begrip voor dat de scholen zelf de praktijklessen maar moeilijk in huis kunnen halen. “Het reguliere systeem is heel erg diplomagericht. De leerkrachten zitten vast in een systeem en moeten naar eindtermen toewerken. Dan is er weinig ruimte om met iets extra’s aan de slag te gaan. Daar komt bij dat het voor scholen heel moeilijk is om van koers te veranderen. Terwijl nu wel het moment is om 21e-eeuwse vaardigheden en een thema als Burgerschap in je lesprogramma op te nemen. Daar zorgen wij voor met een mooi tweejarig duurzaam programma waarin alles aan bod komt.”

Aandacht voor mens en maatschappij

Zowel de leerlingen als de gastdocenten nemen deel aan de programma’s van Stichting IMC Weekendschool op basis van intrinsieke motivatie. “De aanwas van leerlingen verloopt op een natuurlijke manier. Onze coördinatoren kijken aan het begin van het schooljaar of er belangstelling is en welke leerlingen echt graag willen. Bij de bedrijven die ons steunen zoeken we de verankering van financiële donaties met inhoudelijke samenwerking. Dat doen we al heel lang en daarmee waren we onze tijd ver vooruit. Nu streven veel goede doelen naar zo’n verankering. Professionals uit de bedrijven helpen ons vrijwillig als gastdocent, maar ook bijvoorbeeld als begeleider of huiswerkbegeleider om corona-achterstanden weg te werken. Aan deze vorm van MVO is nu veel meer behoefte. Professionals willen vandaag de dag werken bij bedrijven die daadwerkelijk aandacht hebben voor mens en maatschappij. Dus je wordt een aantrekkelijkere werkgever als je op deze manier ondersteuning biedt.”

Mooie, duurzame verbinding

Cardano is een van de bedrijven die Stichting IMC Weekendschool vanuit het oogpunt van diversity & inclusion ondersteunt. “We hebben een mooie, duurzame verbinding. Cardano is al vele jaren betrokken bij onze vestiging in Delfshaven. Enkele jaren geleden hebben we een tweede vestiging in Rotterdam-Zuid geopend, de wijk van Nederland die het het hardst nodig heeft. Cardano is toen meteen ingestapt als een van de founding fathers van deze vestiging. Het is een belangrijke partner voor ons. Ze doen altijd iets extra’s, bijvoorbeeld een sportdag en kinderen helpen met een-op-een huiswerkbegeleiding. Maar ook in de begeleiding van ons alumni-netwerk en stages spelen de medewerkers van Cardano een rol.”

Gemotiveerde keuzes voor de toekomst

Stichting IMC Weekendschool is in 1998 opgericht door psycholoog Heleen Terwijn die in Amsterdam Zuidoost onderzoek deed naar de motivatie van leerlingen in het basisonderwijs. “Ze zag dat leerlingen op school zaten om te ‘leren voor later’ terwijl niemand hen liet zien wat ‘later’ nu eigenlijk is. Zo ontstond het idee om kinderen samen met bevlogen gastdocenten te laten kennismaken met interessante beroepen en vakgebieden. De gastdocenten vertellen niet alleen over hun vak, maar ook over hun ervaringen en de keuzes die zij hebben gemaakt in hun leven. Daardoor slaat de vonk van een gemotiveerde levenshouding over naar de leerlingen. Die verruimen hun blikveld en bereiden zich spelenderwijs voor op het maken van gemotiveerde keuzes voor de toekomst.”

Voor meer informatie over de weekendschool